Hanna - Bett jag använder

I brist på annat så tänkte jag göra ett inlägg om vilka bett jag använder :)


Tredelat helt vanligt tredelat bett, änvänder främst vid tömkörning och longering då det ligger bra i munnen och Elle trivs bra med det. Precis lagomt skarpt för tömkörning, man kan sätta inspänningar utan att vara rädd för att det blir för skarpt eller trycker på något sätt. Brukar också använda det på ledtränset på tävling, har egentligen ingen speciell anledning, det är mer att han trivs med det :)


Tredelat eggbett änvänder främst vid dressyr. Blir lite "skarpare" än ett vanligt tredelat, men det är stadigt samtidigt som det är rörligt i munnen. Elle trivs väldigt bra på det. Ibland blir han lite stark då man jobbar mycket med galoppen, men eftersom det ändå är så pass rörligt så är det lätt att lossa honom och få ett lagomt stöd igen. :)


Tredelat pessoa använder ytterst sällan. Ibland då jag rider ut, men men man får inget ärligt stöd på det. Använder alltid kindkedja för att det inte ska snurra och ligga bättre i munnen, men Elle blir ofta spänd i nacken, så det är inget jag tar i första hand.


Tvådelat pelham använde det mer förr, i första hand i hoppning och ibland då jag red ut. Elle trivs ganska bra på det, men det är på gränsen till för skarpt så brukar ibland börja gå emot det. Stundvis så är han hur fin som helst, men har ingen anledning att rida på det då det är på gränsen. Annars ett bett som jag själv trivs bra med, skulle dock vilja testa ett tredelat :)


Kimblewickbett har provat det på honom några gånger och då har det funkat bra. Dock så är han inte helt nöjd då han går på stångbett, så använder det inte alls nu, skulle vilja prova den tredelade varianten av den här också :)


Kombinationsbett köpte det för att ha det i hoppningen, och tycker att det är helt okej. Elle trivs bra på det och det ger ett bra stöd i handen. Men dock så skaver det lite på Elle en bit ovanför mungipan. Det är ju ganska rörligt just i det området så när man tar och ger ligger det och skaver. Använder det ibland men inte flera dagar i rad, det blir inga märken eller sånt om man har det bara någon gång ibland. Och eftersom han trivs bra på det så :)


Hackamore det här använder jag väldigt mycket. Elle trivs jättebra med det, han slipper ha bett i munnen och jag tror det är därför han går så bra på det. Han lyssnar jättebra, samtidigt som man kan hålla ett stöd som han vågar gå fram utan att bara vika in huvudet som han gör då det blir för skarpt. Rider dressyr på det ibland, men trivs bättre med att rida på det tredelade eggbettet i dressyren. Stor hiss till det här bettet! :)


Waterfordbett använder inte alls längre. Red och tömkörde på det då vi nyss hade köpt Elle, det är bra eftersom hela bettet är rörligt och förhindrar att han biter tag i det. Men tycker inte att det har behövts på senaste tiden så därför använder jag det inte. Tycker annars att det är ett väldigt bra bett om man har en stark häst som biter tag :)


Ja, det var dom betten som jag använder/har använt mest. Har säkert glömt något, men det är i huvudsak dom här :)


/Hanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0